۱۳۸۷ بهمن ۱, سه‌شنبه

بازنده

«آقاي دايي! نظر شما درباره تغيير و تحولات سايپا...»
او اجازه نمي دهد پرسش به طور كامل بيان شود، دستپاچه و با اعصابي بهم ريخته كه در آن تلاشي براي حفظ ظاهر و آرامش بيروني به خوبي ملموس است پاسخي كاملا بي ربط مي دهد و مي گويد تمام هدف من موفقيت با تيم ملي است!
اين جمله، "هدف، موفقيت تيم ملي است"، به خودي خود جمله خوب، مهم و قابل احترامي است اما نكته اينجاست كه همين جمله خوب نمي تواند پاسخي براي پرسش مطرح شده باشد!
حدود 10 ماه پيش كه دايي از طريق لابي كردن با نيروهاي متافيزيكي به تيم ملي رسيد هرگز راضي به دل كندن از سايپا نشد! و اين مهم تا امروز نيز ادامه دارد و همواره سايپا بخشي از دلمشغوليهاي او به شمار مي رود.
دايي بسيار كوشيد تا همزمان هدايت دو تيم را به عهده گيرد تا سرانجام رضايت داد سايپا را از جايگاه بالاتر و به عنوان عضوي از هيات مديره رهبري كند.
علي دايي، سرمربي تيم ملي ايران، عضو هيات مديره باشگاه سايپا، تا چگونگي عقد قرارداد بازيكنان اين باشگاه را كنترل و تا جايي كه زمان اجازه مي داد اتفاقات و مسائل تيم را از نزديك به تماشا مي نشست و در واقع به صور مختلف تفكرات خود را به سايپا منتقل مي كرد.
او به واسطه آنكه تنها عضو فوتبالي باشگاه به شمار مي رود، تا پيش از اين (منظور انتخاب محمد مايلي كهن به عنوان سرمربي سايپاست) تصميم سازي اي خرد و كلان برعهده اش بود، قطع همكاري با ليت بارسكي، سپردن تيم به رضا فروزاني و جواد منافي نمونه هايي كوچك اما اثرگذار از موقعيت ويژه دايي در سايپا بود! (‌بود فعل مناسب تري است براي شرايط امروز دايي) انتخاب مايلي كهن اما به دايي فهماند كه بود و نبود وي در باشگاه براي سياستگذاران و بالانشينان سايپا اهميت چنداني ندارد و آنها براحتي مسير ميان بر براي عبور از علي دايي را انتخاب مي كنند .


فرايند رسيدن مايلي كهن به نيمكت سايپا تا حدودي روشن است كه پرداختن به آن چندان موضوعيت با بحث پيش رو ندارد كه اگر هم داشت مي توانست به بهانه آنكه سنخيتي با فوتبال ندارد كنار گذاشته شود!
گلايه مندي دايي از تلاقي بازگشت مايلي كهن و باشگاه سايپا ست! براي همين او امروز براي فرار از به بازي نگرفته شدنش به تيم ملي پناه مي برد و عنوان مي كند كه تمام فكر و ذهنش معطوف به تيم ملي است و سايپا برايش هيچ اهميتي نداشته و ندارد چرا كه او هدف بزرگتري در تيم ملي دارد و سايپا فقط و فقط او را در مظان اتهام قرار مي دهد و همين !
و اين با حقيقت دوتاست.

دايي امروز كه در تقابل با مايلي كهن يك بازنده تمام عيار بوده به اردوي تيم ملي پناه مي برد كه اين چيزي از اهميت اين شكست در ذهن او كم نمي كند. دايي اگر بپذيرد كه مايلي كهن از همان مسيري به سايپا رسيد كه او به تيم ملي، آرامش مي گيرد. تفاوت شايد در وسيله نقيله شان باشد اما عبور از راههايي از اين دست هميشه بسياري را دور مي زند، رد مي كند يا بعضا زير مي گيرد!

چاپ شده به تاریخ چهارشنبه 4 دی 87