۱۳۸۷ بهمن ۱, سه‌شنبه

يک اشتباه، يک تجربه

"شايد زمان فتح اله زاده دچار اشتباه مي شديم كه با رسانه ها مصاحبه مي كرديم." اين تازه ترين اظهار نظر محمد سعيد نفريه، عضو هيات مديره باشگاه استقلال است كه در جنجال اين چند روزه بازيهاي استقلال و پرسپوليس، درگيري با سازمان ليگ برتر و مجلس وليمه علي دايي گم شد.
اشاره نفريه به زمان فتح اله زاده اشاره به همان روزهايي است كه استقلال با ناصر حجازي ضعيف تر از حد انتظار ظاهر شد و آقايان هيات مديره چپ و راست و بلاانقطاع، تند تند مصاحبه مي كردند و تاريخ و مهلت و ضرب الاجل تعيين مي كردند. اين يكي دو عضو شاخص، كار را به جايي رساندند كه حجازي تا آمد به خود بيايد، خود و تيمش را گرفتار در چنان بحراني ديد كه مجال رهايي از آن ممكن نبود.
جالب آنجاست كه اين مصاحبه هاي غير حرفه اي از همان هفته دوم و پس از باخت استقلال مقابل ملوان در انزلي آغاز شد و در همان روزهاي نخست ليگ برتر آرامش را از حجازي و كادر فني گرفت.
شايد اگر فتح اله زاده هم كمي از درايت يك مدير نيمه حرفه اي داشت، مصاحبه هاي آنروز عضاي هيات مديره آن پيامد ويران كننده را به همراه نداشت، اما ترس آقاي دكتر از حفظ جايگاهش او را به خنثي ترين مدير عامل تاريخ باشگاه استقلال بدل كرد كه نه عملكردش، نه اظهار نظرهايش و نه تصميم گيريهايش هيچكدام به سود تيم و كادر فني منتخبش نبود! همان روزها بسيار نوشته و گفته شد كه ناصر حجازي نياز به حداقل زمان لازم دارد و اينگونه واكنش هاي احساسي و بدون منطق در شان جايگاه مديران ارشد يك باشگاه نيست و اصولا اعضاي هيات مديره نبايد مستقيم و بدون واسطه درباره مسائل فني اعلام نظر كنند، چرا كه پرواضح است هيات مديره مسئوليت اتخاذ سياست هاي كلان يك مجموعه را بعهده دارد و عملكرد فني را بايد از طريق كميته فني يا مدير عامل، آنهم در سطحي متناسب با جايگاه هيات مديره و بدون پوشش رسانه اي نظارت كرد. اما آنروز گوش شنوايي براي شنيدن اين ساده ترين اصول مديريت نبود و اشتياق شهرت و سر و صداي رسانه اي فرصت هرگونه عملكرد منطقي را گرفته بود!
سال گذشته با تمام كابوس ها و ناكامي هايش براي استقلال به پايان رسيد اما تجارب آن تا سالهاي سال مقابل ديدگان مسئولين و هواداران اين تيم مي باشد كه اين نكته ساده اما اصولي كه به تازگي براي اعضاي هيات مديره باشگاه جا افتاده يكي از آنهاست.


دور از انصاف است اگر اين تعريف صحيح و منطقي ارائه شده در امروز باشگاه استقلال را به حساب امير و واعظ آشتياني نگذاريم. امير قلعه نوعي با شيوه منحصر بفردش در مربيگري تيمي از نوع استقلال و در فوتبالي از نوع ايران به خوبي و با استفاده از روش هايي كه خودش مي داند براحتي اجازه اينگونه حاشيه سازيها را از مسئولين باشگاه سلب مي كند. واعظ نيز با گام نهادن در راهي كه مي خواهد ساده ترين اصول مديريت حرفه اي را رعايت كند، براي هر كس شرح وظايف و محدوده اختيارات معين و مشخص تعريف مي كند و از طريقي اصولي مانع بروز حوادثي از اين دست مي شود. شيوه كار امير شايد با روحيات و عقايد حجازي بيگانه باشد و او هرگز حاضر نباشد براي تسلط بر كارش به خارج از چارچوب فوتبال و زمين مسابقه بيانديشد، اما اصول كار واعظ ساده ترين و ابتدايي ترين اصولي است كه يك مدير بايد سرلوحه كار خود قرار دهد كه فتح اله زاده با آنهمه تجربه و ادعا با آن غريبه بود و چوبش را حجازي و هواداران استقلال خوردند! با تمام اين تفاسير، بايد از نفريه ممنون بود كه هر چند دير اما به اشتباه خود و همكارانش اعتراف كرد كه در اين زمانه پر اشتباه همين شهامت پذيرش خطا خود ارزشي است بي مانند.

توضيح: آقاي نفريه بعد از همين اظهار نظري كه شرح حالش در چهارستون امروز رفت، در مصاحبه هاي تازه تري فرموده اند "به بازيكنان استقلال تند تند پاداش دهيد." نمي دانم اين اظهار نظر در راستاي اعتراف به اشتباهات پارسال هست يا نه! اما به هر ترتيب آقاي نفريه پيش از آنكه سوژه چهار ستون را خراب كند...، (اين روزها آلزايمر مد روز است!) بگذريم هر چه بيشتر بگذريم راحت تريم. شما هم راحت باشيد آقاي محمد سعيد نفريه! راستي گفته بوديد خبر كمپ اختصاصي استقلال را از شما بگيريم. خب، چه خبر؟‌

چاپ شده به تاریخ یکشنبه 15 دی 87