۱۳۸۷ آبان ۵, یکشنبه

بارساOK , رئال NO !

مطمئنا اين جمله را بسيار شنيده ايد كه "خنداندن ايراني جماعت كار سختي است." ما ايراني ها به هرچيزي نمي خنديم چرا كه كم و بيش شم طنز و طناري در وجود همه ما هست، به همين خاطر خيلي از مسائل به ظاهر خنده دار برايمان بي مزه و يخ جلوه مي كند و اين موجب مي شود تا كساني يا هنرمنداني كه در اين عرصه فعاليت مي كنند كار بسيار سخت و دشواري داشته باشند چرا كه ضريب موفقيتشان به واسطه مخاطباني سخت گير پايين است، آن عده معدودي كه هم موفق مي شوند، روي لبه تيغ حركت مي كنند و هر آن امكان دارد به ورطه تكرار و يا هجو و لودگي سقوط كنند.
در كنار هنرمندان عرصه طنز اما در فضايي كاملا جدي و متفاوت آدمهايي وجود دارند كه بدون آنكه متوجه باشند، دست هرچه كمدين و كمدي ساز و مهران مديري و عطاران است از پشت چنان بسته اند كه انگار اين بندگان خدا از روز اول هرگز دست نداشته اند!

"براي چارت جديد باشگاه استقلال از چارت منچستر يونايتد، چلسي، بايرن مونيخ و بارسلونا الگو برداري كرديم."

دقت كنيد حتي يكي از اين باشگاههاي نامبرده به تنهايي جوابگوي آنچه كه مي خواسته اند نبوده لذا اجتماع آنها گرفته شده تا شايد نيازشان را برآورده كند! فلسفه اداره باشگاهي مثل منچستر، درصد هم پوشاني آن با باشگاه چلسي، از آن سو فرهنگ مديريتي يك باشگاه آلماني آن هم در حد و اندازه بايرن مونيخ، در كنار سيستم اداره باشگاه بارسلوناي اسپانيا!(Oh! My Good) معيار اين انتخاب ها چه بوده است! چرا منچستر آري، مثلا آرسنال خير؟ چرا چلسي آري، مثلا ليوپول خير؟ ويژگيهاي بارسلون چه بوده كه به اين جمع راه يافته اما باشگاه رئال مادريد اذن دخول نداشته است؟ باشگاههاي ايتاليا به كدامين جرم از اين جمع جدا افتاده اند؟‌
جداي از جنبه طنز داستان كه متاسفانه طنز تلخي است! الگو برداري از هر پديده موفقي اشتباه كه نيست بسيار هم درست است و قابل تقدير، اما به شرط آنكه "چرايي" آن روشن باشد، معيار انتخاب وجود داشته باشد و بسياري مسائل و ريز مسائل ديگر تا منجر به انتخاب كارشناسانه يك الگو شود. گاهي حرفهاي اينچنيني براي بعضي گوشها جواب مي دهد و يا نه اصرار داريم با اشاره به سنگ هاي خيلي بزرگ تاكيد كنيم كه اهل زدن نيستيم.
احتمال اينكه اين چهار باشگاه يكبار ديگر در كنار هم قرار بگيرند شايد فقط در مرحله نيمه نهايي ليگ قهرمانان اروپا باشد و بس! البته سواي از كميته تحقيق و بررسي باشگاه استقلال كه شبانه روز مشغول كند و كاو چارت هاي سازماني منچستر، چلسي، بايرن مونيخ و بارسلون است.

چاپ شده به تاریخ سه شنبه30 مهر87