۱۳۸۷ مهر ۲۹, دوشنبه

رژیم برای کادر فنی

"هر كدام از ما بالاي صد كيلو وزن داريم، نيمكت تيم ملي به اندازه كافي سنگين است."
اين نقل قول حول و حوش پاسخ علي دايي، سرمربي تيم ملي ايران به پرسش يكي از خبرنگاران حاضر در كنفرانس مطبوعاتي وي پيش از ديدار در برابر كره شمالي بود.
پرسش خبرنگار به واقع درباره وزن فيزيكي افراد حاضر روي نيمكت تيم ملي نبود اما علي دايي منظور پرسشگر را درنيافت و با يك حساب سرانگشتي جرم كادر فني را در نيروي جاذبه زمين ضرب كرد و به اين نتيجه رسيد كه "خير! وزن كادر فني بالاست!"
برخي از دوستانم يادآور شدند پاسخ دایي به قصد تمسخر پرسش و پرسشگر بود و او با چنين جوابي در پي اعلام اين نكته بود كه "به خودم مربوطه!" من اما باور نمي كنم سرمربي تيم ملي در يك كنفرانس مطبوعاتي، سوال خبرنگاري را به تمسخر بگيرد، بهتر است بپذيريم او متوجه اصل پرسش نشده است، و با بياني شيواتر و قابل فهم تر بگوييم "آقاي دايي، سرمربي محترم تيم ملي ايران، ‌افرادي را كه به عنوان دستيار، مربي و اعضاي كادر فني تيم ملي انتخاب كرده اي، توانايي انجام چنين مسئوليتي را ندارند و نمي توانند كارايي لازم و مفيد فايده اي را براي شما بويژه در مواقع حساس و در شرايطي كه شما نيازمند گرفتن يك مشاوره صحيح و درست هستيد داشته باشند."
به عبارت ديگر "دستياران شما در حد و اندازه هاي تيم ملي نيستند ."‌
و به بيان ساده تر "وزن نيمكت تيم ملي پايين است." ‌و اين روز بازي با كره شمالي محسوس تر از پيش بود.

در نقل قول مشهوري از "فرگوسن" كه به كرات مورد استفاده قرار گرفته آمده است "‌در دقايقي از بازي كاملا محو جريان مسابقه مي شوم و از فوتبال لذت مي برم، چرا كه به كسي كه كنار دستم نشسته ايمان دارم."‌
اين محو شدن و لذت بردن از فوتبال اما درباره كادر تيم ملي ما كاملا متفاوت است. دستياران دايي نه در دقايقي كه در تمام طول مدت مسابقه محو جريان آن مي شوند و از اينكه يك ديدار رسمي تيم ملي را از نزديك ترين و مهمترين جايگاه به تماشا نشسته اند لذت مي برند.
علي دايي به اندازه اي كه لازمه موفقيت در تيمي مثل ايران و در مسابقاتي همانند انتخاب جام جهاني است جسارت، هوش و تجربه دارد اما ناديده گرفتن برخي مسائل و ساده انديشي درباره آنچه به روشني قابل درك است، ‌اصرار به گام گذاشتن در راهي تاريك با چراغ خاموش است. خاموشي چراغ انتخاب لجوجانه و سختگيرانه کسی است كه به آساني و با زدن يك كليد مي تواند راه را روشن كند. كليد چراغ در دستان دايي است كه بي شك نبايد دلخوش به تيرهايي باشد كه در تاريكي به هدف نشسته است. آقاي دايي! بپذيريد وزن نيمكت تيم ملي كم است حتي اگر همه شما از همين امروز رژيم پرپروتئين-پركالري بگيريد!

چاپ شده به تاریخ شنبه 27 مهر 87