۱۳۸۷ آبان ۱۲, یکشنبه

C

با چشماني كه به پهناي صورت اشكبار بود، براي گرفتن مدال مقابل صف اهداكنندگان جوايز آمد و يك به يك دست داد اما از كنار دست دراز شده "هاوه لانژ"‌ رئيس آن سالهاي "فيفا" بي تفاوت گذشت! يك فرياد خاموش اعتراض در برابر ميليونها چشم بيننده!
و اين آغاز جنگ علني او بود در برابر مافياي پنهان فوتبال. جنگي كه يك طرف آن همه فوتبال جهان بود و طرف ديگرش او.
براي ديدن دوباره اش چهار سال دندان روي جگر گذاشتم، ديدارها با يك بازي برابر "يونان" ‌تازه شد. كماكان يك تنه همه تيم بود و قلبي تپنده. در حالي كه راه راه پوشان سفيد و آسماني با سه گل "‌باتيستوتا" ‌كار را يكسره كرده بودند، با ضربه اي چشم نواز از پشت باكس جريمه، سقف دروازه را فروريخت و اين پايان كار نبود كه آغاز مونولوگ او شد. با مشتهايي گره كرده به سمت دوربين دويد و با چهره اي خشمگين تمام لنز را تسخير كرد و يكسره فرياد شد! يك فرياد بلند اعتراض در برابر ميلیونها چشم بيننده!

اين دو "عكس نوشت" ‌را با چشمهاي خودم ثبت كردم كه در كنار قاب عكسهاي تاريخ سازش در جام جهاني 86 مكزيك و دستهاي بريتانياي كبير كه مقابل "دست خدا"‌ي او بالا رفته بود و زانوهاي ژرمنهاي مغرور كه برابر "‌جادوي پا"ي او بر زمين ساييده بود، ابر اسطوره اي را خلق كرد تا با شادي بردش از ته دل بخندم، با غم باختش گونه ام خيس شود، با عصيان و فريادش سراپا خشم شوم و با خود ويرانگريها و اعتيادش مستاصل كه "هي ديگو! با مارادوناي من چه مي كني؟!"

مارادونا، شماره 10 را معني كرد و بازوبند كاپيتاني را كه يك "‌C" بزرگ روي آن نقش بسته بود و اين يعني مارادونا.
مارادونا يعني دوست نداشتن "پله" و اين كه بي شك آرژانتين تيم بهتري از برزيل است! مارادونا يعني او بهترين بازيكن تاريخ فوتبال است و همين!
مارادونا يعني تمام دنيا توطئه مي كنند تا او را از پاي در آورند حتي زماني كه او خودش با كوكائين عليه مارادونا اقدام مي كند! مارادونا يعني عصيان، مبارزه و ياغي گري!
مكزيك86، آلمان شكست خورده، كاپ جهاني ...
ناپل، سري
A، ايتاليا 90، هاوه لانژ، مافيا ...
آمريكا94، باز هم هاوه لانژ، مافيا و دوپينگ...
آرژانتين، كوبا، شماره 10، كاپيتان، چه گوارا، فيدل كاسترو، كوكائين و الكل يعني مارادونا،
مارادونا يك "بت" كه پاك نيست اما ...

- به بهانه "مارادونا، سرمربي تيم ملي آرژانتين"
هي ديگو! هواي مارادوناي منو داشته باش.

چاپ شده به تاریخ شنبه 11 آبان 87