۱۳۸۷ آبان ۱۹, یکشنبه

قاعده بازی

ستون يك: تعويض

در غياب مجتبي جباري، فرهاد مجيدي يك خط به عقب آمد وپشت سر دو مهاجم استقلال جاي گرفت، او به همراه جان واريو به خوبي از عهده رهبري تيم به ويژه در زمانهاي هجوم به دروازه ملوان برآمد و گاه نيز فراتر از شرح وظايفش براي توپ گيري و پرس حريف تا دروازه خودي عقب مي آمد. در طول مدت 60 دقيقه اي حضورش در زمين يكي از اركان هماهنگي تيمي استقلال بود و به همراه ديگر هم تيمي هايش روند مسابقه را به سمتي هدايت مي كرد كه براي يك بيننده تلويزيوني رسيدن استقلال به گل دوم محتمل تر بود. فرهاد تعويض شد و جاي خود را به آرش برهاني داد! روشن بود كه برهاني با دستور كاري كاملا متفاوت با او به زمين آمد. خالي ماندن موقعيت فرهاد در پشت سر مهاجمان و از طرف ديگر كم توان شدن خط مياني استقلال نه تنها ايستا شدن و بي نظمي حركت تيمي را فراهم آورد بلكه روند بازي را نيز به سود ملوان تغيير داد تا آنها تيمي باشند كه به گل دوم مي رسند!

ستون دو: مرز

امير قلعه نوعي هنوز به آن درجه از تجربه نرسيده است كه مرزي مطمئن و روشن بين روابط شخصي و مسائل فني قائل شود و هنوز حتي آن تبحر و حرفه اي گري لازم را نيز ندارد تا براي جبران دغدغه هاي شخصي اش به وسيله ابراز فني، توجيه منطقي بياورد.
اگر بيرون ماندن فرهاد از پازل تاكتيكي! امير در طول فصل، بر دلايلي فقط فني! استوار باشد، تعويض او مقابل ملوان اما چنين نيست.

ستون سه: ستاره

امير قلعه نوعي گاهي دچار سوء تفاهم مي شود و تاب شنيدن نام شاگردانش را از سكو ها ندارد. جنس محبوبيت بازيكنان با مربيان متفاوت است و اين امري متداول در همه جاي دنياست. بر خلاف ايران در تمام استاديوم هاي جهان فقط نام ستاره ها و بازيكنان شنيده مي شود. و اسمي از مربيان نمي آيد، مگر آنكه آخر فصل باشد و تيم محبوبشان قهرمان شده باشد كه در آنصورت دقايقي مربي را هم تشويق مي كنند.

ستون چهار: قاعده بازي

فرهاد مجيدي با تمام شيطنت هاي خاص خودش نشان داد قواعد بازي حرفه اي را مي داند و با آنكه اختلاف سليقه اش با امير قلعه نوعي پيش از آغاز فصل بر هيچكس پوشيده نبود ثابت كرد تماما در خدمت تيم است .
همان قواعد بازي حرفه اي مي گويد تصميم گيرنده اول و آخر يك تيم سرمربي است پس با احترام به جيگاه فني امير بايد گفت از بين قواعد بازي شايد يكي دوتايشان دوست داشتني تر باشند و البته بعضي از آنها موجب عذاب! اما بايد به تمامشان احترام گذاشت و عمل نمود، قاعده بازي اين است.

چاپ شده به تاریخ شنبه 18 آبان 87