۱۳۸۷ آذر ۴, دوشنبه

خاکی باش

و حالا يك نامه منتشر شده از افشين قطبي! مي گويند بحث "دوش" خيلي جدي تر از اين حرف هاست كه فكر مي كرديم.
"دوش‌" كه در اينجا هم به معني ديشب و بحثي كه در چهار ستون ديروز نوشته شد و شايد شما ديشب آن را مطالعه كرده باشيد و هم به معني ابزاري كاربردي در حمام براي استحمام آسوده تر!

قطبي در اين نامه گلايه هايي كرده كه سوژه اي بكر است براي نوشتن يادداشتي طنز ولي اگر كمي، فقط كمي جدي باشيم و خودمان را به آن راه معروف نزنيم! حرف هاي ساده قطبي براي يك آن ميخكوبمان مي كند! اگر بخواهي بلافاصله اظهار نظر كني، خب مي گويي، اينكه چيزي نيست! اينجا ايران است و ما ايراني ها اصولا عادت نداريم كارهايمان را به موقع انجام دهيم! كلا خيلي حوصله نداريم روي زمانبندي و ساعت و دقيقه كار كنيم! ما سر صبر داريم و دل بزرگ، حوصله مان زياد است، كارمان به موقع انجام نشد كه خب نشد! مگر آسمان به زمين مي آيد؟! حالا امروز نشد فردا، دير و زود دارد اما سوخت و سوز ندارد. اي امان از اين باورهاي ما! باورهاي بعضا غلط ما!

گاهي خوب است آدم هايي از جنس قطبي كه هنوز تنه شان تماما به تنه ما نخورده و هنوز جريانات روزمره و عادت هاي ما مي تواند چشمانشان را گرد كند، تلنگري به ما بزنند.
هرچند آستانه تحريكمان آنقدر بالا رفته كه كار از تلنگر و گوشزد و ندا گذشته است!
اين همه مويه و شيون كردم كه از نامه منتشر شده افشين كه گوشه هايي از آن در روزنامه ديروز "دنياي فوتبال" آمده بگويم.
قطبي گلايه هايي كرده كه شايد علت رفتنش نباشد اما مطمئنا علت ماندنش هم نبوده است! او خطاب به مديران پرسپوليس مي گويد "‌چرا هزينه غذاي من به موقع پرداخت نشده؟!"
به موقع! اگر من بودم شايد هرگز اهميت نمي دادم كه مثلا به كرات از رستوران تماس بگيرند و خواهان پرداخت صورت حساب غذاهاي خورده شده باشند، جواب مي دادم با خود باشگاه تماس بگيرید! راه حل ساده اي كه هم من به آن عادت داشتم، هم كسي كه ماموريتش تماس با من و دادن اين تذكر بود.
قطبي مي گويد "چرا اينترنت خانه من هنوز وصل نشده؟!"
هنوز! هنوز هم مثل به موقع از همان واژه هاي تكراري است. هنوز وصل نشده كه نشده! اينقدر بي قراري ندرد، وصل مي شود.
"ورزشگاه راه آهن دوش ندارد!" اي بابا! مي رويم خانه دوش مي گيريم، آب پرتغال هم مي خوريم، اينقدر سخت نگير! خاكي باش.
اگر خاكي باشيم همه چيز آسان مي شود و هرگز به مشكل نمي خوريم. اصول را باور نكن كه ببخشيد اما سوسول بازي است! خاكي باش.
خاكي كه باشي، بي خيالي طي مي كني و ... و همه چيز آسان مي شود.

چاپ شده به تاریخ یکشنبه 3 آذر 87