۱۳۸۷ آبان ۲۱, سه‌شنبه

تب

"در دادگاه ثابت كنيد تباني كرده ام..."

از آنجايي كه معمولا براي اقداماتي نظير تباني و مشابهات آن سند محضري امضا شده و در دفتر خانه هاي رسمي در سه نسخه ثبت مي شود، به آساني مي شود با فرستادن يك نسخه رونوشت برابر اصل آن به مراجع قضايي، موضوع تباني را اثبات كرد. آنچه كه اثباتش ممكن نيست و حتي از عهده جناب فيل هم بر نمي آيد تبي است آني كه بعضا من، شما و حتي قهرمان! يا قهرمانان ورزيده و قوي هيكل نيز به هنگام بيماري دچارش مي شويم.

تب چيست؟

تب اولين "آژير خطر" سيستم دفاعي بدن هنگام مواجهه با عفونت است و اين مكانيسم بسيار ساده اي است كه بدن براي حفظ خود در مقابل عفونت و آسيب هاي حاصل از آن داراست.
هنگام بيماري يا عفونت، بدن هورمون هايي با نام سايتوكاين ها را توليد مي كند كه به نوبه خود روي عروق خوني مغز عمل كرده
PGE2 توليد مي كنند كه وارد هيپوتالاموس مغز شده و باعث تب مي شود.
وقتي دماي بدن از 37 درجه، چند درجه اي بالاتر مي رود گلبول هاي سفيد خون مي توانند به طور موثرتري با عفونت مقابله كنند. در چنين شرايطي بيماران تب دار بيشتر احساس درد و خستگي مي كنند.

"آژير خطر" دير زماني است با صدايي هرچه بلندتر به گوش مي رسد و فوتبال تب دار ما در آتش سوزان تب خود مي سوزد، مقدار متنابهي PGE2 وارد هيپوتالاموس فوتبالمان شده و كم كم مي رود تا بخشي از مغز را از كار بياندازد، دماي بدن اين فوتبال، نه چند درجه كه چند صد درجه بالا رفته اما دريغ از فقط يك گلبول سفيد كوچولو كه بتواند به طور موثر با عفونت مقابله كند، فوتبال تب دار شايد از درد و خستگي بي امانش بميرد!

تباني را نمي شود اثبات كرد اما تب آني را مي شود از روي علائمش تشخيص داد. صداي پر درد و خسته اش را بشنويد كه مي گويد: "حالم بده، حالم بده، امشب درجه تبم روي هزار و سيصده، اما شايد به چشم تو اين تب فقط يه عدده...!"

چاپ شده به تاریخ 21 آبان 87