۱۳۸۷ آذر ۴, دوشنبه

روی پیشخوان

اين روزها بي قراري براي يك مسابقه فوتبال پرخبر از نوع ايراني به بالاترين درجه ممكن رسيده است. تعطيلي نيم فصل پيش از موعد و فاصله نسبتا زياد آخرين هفته برگزار شده ليگ تا بازي تيم ملي برابر امارات، عطش همه به ويژه فوتبال نويس هاي وطني را موجب شده تا چشمان آنها بيش از پيش براي يافتن سوژه اي در خور توجه تيز شود. آنچه كه به خوبي از روي جلد اكثر روزنامه هاي ورزشي چاپ شده در اين چند روز قابل درك است، پراكندگي سوژه هاي موجود از يك طرف و فقدان يك جريان خبري مشترك بين آنها از طرف ديگر است و از آن طرف تر نيز تلاشي چشمگير كه هر يك از آنان براي به پا كردن يك جريان تازه به كار مي بندند!
نگاهي گذرا به نيم صفحه اول روزنامه هاي ورزشي روز گذشته تا حدودي شرح حال اين روزهاي بي قراريست.
روزنامه خبر ورزشي براي گريز از همين روزهاي تكرار! آتش به خيمه آبي ها مي اندازد و با يك رو تيتر و تيتر اصلي درشت، استقلال را به گرداب يك بحران غير قابل انتظار مي اندازد، "شكاف بين مدير عامل و سرمربي استقلال عميق تر مي شود" و البته تيتر يك، "قلعه نوعي در فكر استعفا!" دو تيتر فوق در نگاه اول شما را به اين باور مي رساند كه قطعا استقلال با مشكلي جدي روبرو شده كه تمام راه هاي تعامل را براي مديريت و سرمربي بسته است اما وقتي با مراجعه به صفحه چهار و خوندن متن آنچه كه به دو تيتر فوق منتسب است درمي يابيد كه اولا با يك گزارش خبري طرف هستيد و ثانيا اساس و پايه آن "برخي اخبار" ‌و البته "حكايت" است! كه در نهايت نيز خواننده را در فضايي معلق بين آنچه كه هست و آنچه كه خواهد شد با آنچه كه بايد باشد! رها مي كند و خب در نهايت همان عصر ديروز، خبرگزاري فارس زحمت از حالت تعليق در آوردن خواننده را كشيد و خبر تكذيب استعفا را از سوي باشگاه استقلال روي خروجي فرستاد.
روزنامه 90 هم تيتر يك خود را از ميان آبي ها انتخاب كرد تا پس از همه آن روزهاي نيكبختي و پرسپوليسي، تنوعي باشد براي خوانندگان و آبي ها هم بهانه اي براي خريد روزنامه آن هم به شكل روزانه داشته باشند، "ترانسفر جباري تا پايان فصل ممنوع شد!" براي پي بردن به متن خبر، تا رسيدن به صفحه هفت روزنامه صبوري كنيد و آنجاست كه با خبر كوتاهي برخورد مي كنيد كه تيتر يك 90، دستپخت اوست.
و تقريبا طبق معمول تمام اين سال هايي كه مجتبي جباري به استقلال بازگشته و يا مصدوم بوده، يا قرار بوده ترانسفر شود و البته هميشه نيز سرمربي استقلال به خصوص از نوع ژنرالش با صدور مجي به آن سوي آب ها مخالفت كرده! ديگر تيتر جنجالي روي صفحه 90 دست كمي از همصدايي با خبر ورزشي براي به بحران كشيدن استقلال ندرد، "قلعه نوعي از نيم فصل در سپاهان" به اضافه يك علامت سوال و يك علامت تعجب در معيت آن تا به نوعي خود را از هر پيامدي مبرا كند و پيش از آغاز، دست ها را بالا ببرد.
متن خبر با برگرداندن كامل روزنامه و رويت صفحه دوازده قابل رديابي است كه در نهايت مختوم مي شود به منابع آگاهي كه مدعي هستند و چند "شايد" و "شايعات" و البته اين توصيه كه بهترين راه، صبر تا پايان نيم فصل است.
روزنامه توپ ورزشي، كماكان سوژه نيكبخت را سوژه اي مناسب براي كار مي داند و با پرداختن به بحث محروميت او، خبري تكميلي مبني برمحروم شدن علي نيكي از پرسپوليس مي دهد، "نيكبخت از پرسپوليس هم محروم مي شود"، متن اين خبر هم با مراجعه به صفحه آخر امكان پذير است كه در شروع زنهار مي دهد مسابقه پرسپوليس و پيكان مي توند بسيار سرنوشت ساز باشد و حوادث بسيار در پي داشته باشد و در ادامه رجوعي به شنيده و گفته هايي از مقامات پرسپوليس و ارتباط مصطفوي با كفاشيان و تلاش براي تبرئه ستاره شماره 10 و در آخر اينكه اگر محروميتي باشد شايد شامل بازي هاي باشگاهي هم شود!
روزنامه دنياي فوتبال هم، همچنان ذوب در جريانات علي نيكي، نقل قول تازه اي از او را تيتر يك كرده است، "مي دانم كي آن حرف ها را پشت سر من زده" كدام حرف ها؟‌ كافي است ورق بزنيد، متن خبر در صفحه دو، چيزي ندارد جز همان تك جمله تيتر شده از نيكبخت به همراه روايت دلخوري شديد او از گزارش روز گذشته همان روزنامه درباره حواشي داستان نيكي و شايعه وحشتناك!
و در آخر، روزنامه خودمان كه خب گفتن ندرد كه كار ما كه حرف ندارد كه! تيتر يك ديروزمان كه كرور كرور شكر تاييد شد، گرديد، گشت و آخ جون خلاصه!

چاپ شده به تاریخ دوشنبه 27 آبان 87