۱۳۸۷ آذر ۱۸, دوشنبه

09.13

امير قلعه نوعي در گروه مربيان موفق فوتبال ايران است. در تمام دوره هاي ليگ برتر همراه با استقلال مدعي قهرماني بوده و به اتفاق اين تيم قهرمان ليگ برتر و جام حذفي هم شده است و اين يعني قلعه نوعي از پس استقلال در فوتبال ايران بر مي آيد.
در همين هشت ماهي كه امير بازگشت دوباره اي به استقلال داشته، جداي از سهم اش در قهرماني جام حذفي كه به عقيده من در بهترين حالت سهمي برابر با فيروز كريمي و ناصر حجازي دارد، در ليگ برتر اما ثابت كرد قلعه نوعي همان كسي است كه مي تواند بر حواشي استقلال فائق آيد. البته اين نكته مبهم كه دوري او از اين تيم چقدر بر شدت حواشي آن مي افزايد، خود مسئله اي هچنان مرموز است!
اما بهر حال حضور او به معني از بين رفتن بخش بزرگي از اين حواشي است. شايد كمي بي انصافي باشد اما تصور من اينست كه موفقيت تيم هاي استقلال و پرسپوليس، بدون وجود حواشي، تضمين شده است!
با اين حال اما استقلال موفق نيم فصل اول، امضاي قلعه نوعي را به عنوان سرمربي اين تيم دارد. در كنار اين موفقيت 50 درصدي، بازگشت دوباره بازيكناني چون آرش برهاني، وحيد طالب لو، پيروز قرباني و فرهاد مجيدي نيز به حساب اوست. به عبارت ديگر تركيب استقلال- قلعه نوعي، تركيبي است موفق كه فعلا تاريخ انقضايي براي آن پيش بيني نمي شود. هرچند نمي توان از برخي نقطه ضعف هاي قلعه نوعي به سادگي گذشت كه در سايه موفقيت تيمي كمتر به چشم مي آيد. ولي چه موافق او باشيد، چه مخالف، بايد بپذيريد استقلال قلعه نوعي، فوتبال بهتري بازي مي كند، نتيجه بهتري مي گيرد و رضايت خاطر هوادرانش را بدست مي آورد.
مهمترين ويژگي استقلال با قلعه نوعي، غلبه بر حواشي ويرانگري است كه در نبود او تيم را از پاي در مي آورد و اين ويژگي همان نقطه قوتي است كه هواداران را در حمايت از اين تركيب موفق مصمم تر مي كند. تنها نكته اي كه گاهي خاطر آنها را آزرده مي كند اشاره هاي گاه و بي گاه قلعه نوعي به عنوان سيزدهمي فصل پيش است كه خب بازمانده از تجربه موفق او در ليگ سوم است كه براي نخستين بار يك فصل را با استقلال اغاز مي كرد و دائما عنوان نهمي فصل پيش اين تيم را با رولند كخ ياد آور مي شد و اين امر خواسته يا ناخواسته بر همان رمز و راز ميهم ناكامي استقلال بدون او مي افزايد!
امير براي برجسته تر نشان دادن موفقيت هايش نيازي به فلاش بك هاي مكرر به روزهاي ناكامي استقلال ندارد چرا كه خود بهتر از هر كس ديگري بر علل آن رتبه هاي 9 و 13 آگاه است.

چاپ شده به تاریخ شنبه 16 آذر 87