۱۳۸۷ مهر ۸, دوشنبه

گاليله دروغ مي گفت

حرف و حديث ها درباره افشين قطبي و صحبت هاي جنجالی او همچنان ادامه دارد ولي شايد امروز و پس از عبور از موج ژورناليستي به وجود آمده بتوان كمي با منطق دمساز شد .
از آنجايی كه ما مردمان احساسي ،عكس العمل هايی كاملا قابل پش بيني داريم،از همان بعد از مصاحبه قطبي تصويري روشن از نيم صفحه اول اكثريت مطبوعات ورزشي داشتم .

اكثريت! اكثريتي كه راي غالب است و در تمامي جوامع بشري حق، قانون و قدرت را از آن خود مي كند و البته در معدود جوامعي حقو ق اقليت را هم رعايت مي كنند!
اكثريت! اكثريتي كه همواره درست قضاوت نمي كند. اكثريتي كه باور نمي كرد زمين مي چرخد. اكثريتي كه مسيح را به صليب كشيد و اگر كمي جسور باشيم بايد بگويم اكثريت هميشه اشتباه مي كند .

صبح چهار شنبه سوم مهر ماه اكثريت روزنامه هاي ورزشي بر سر قطبي آوار شدند و آن اقليتي كه همراه جريان به پا شده نبود، يا سكوت كرد يا به آرامي از كنار آن عبور كرد اما شهامت نداشت موضع خود را به همان روشني و درشتي! گروه اكثريت اعلام كند .
پنج شنبه گذشته اما روزنامه "دنياي فوتبال" در يادداشتي به امضاي "حامد احمدي" تحت عنوان "از نوشتن درباره قطبي به دليل نداشتن ارق (با همين ديكته كه خود پيام روشني داشت) ملي معذوريم ." نكاتي را ياد آور شد كه ..... فكر كنم بهتر است بخشي از آن با من مرور كنيد؛

".... افشين قطبي به خاطر كلماتي نظير ديوانه و حيوان به صلابه قدرتمند فرهنگ پاكيزه ما كشيده مي شود .....آدم مي ماند كه واقعا اين محافظان شريف اخلاق و فرهنگ در كجا زندگي مي كنند؟ از خانه شان بيرون مي آيند؟ در كوچه و خيابان راه مي روند؟ يعني ما آنقدر پاستوريزه و تميز و ايزوله هستيم كه ديوانه و مرتيكه مزاحم و .... مريض و بيمارمان مي كند يا نه وقتي داريم از آداب گفتاري مردمي حرف مي زنيم كه ملهم از فرهنگ غني كشورشان هستند رسما دروغ مي گييم و تنها به ضربه زدن به رقيبمان فكر مي كنيم و خب چه سلاحي كاري تر از فرهنگ غني يك كشور كه لابد مردمش در كوچه و خيابان و پشت فرمان ماشينهايشان براي هم شعر سعدي و مولانا مي خوانند و ادبياتشان آميخته با تاريخ بيهقي است و يكديگر را شما خطاب مي كنند و با كلمات ركيكي نظير حيوان و ديوانه بيگانه هستند و براي همين بايد سفت و سخت مواظبشان بود كه مبادا غريبه اي فاسد و خرابشان كند ."

بله، اگر به ما باشد كه جانماز را هم آب مي كشيم، البته اگر يادمان مانده باشد كه كجاست !

خارج از ستون

يك سكانس از استقلال امروز

  • قلعه نوعي : "مجتبی تا سر تمرين نيايد از پول خبري نيست"
  • واعظ : "از قاطعيت قلعه نوعي خوشم مي آيد"
  • جباري : "تا پولم را نقدي ندهند تمرين بي تمرين"
  • واعظ : "با اين همه بدهي ،واي به حال من"
چاپ شده به تاریخ شنبه ششم مهرماه 87